Jerusalem Post2017-10-28T19:58:18+00:00

טובי 60: המשקה, המיתוס, האגדה

30.03.2017 אריאן מנדל, ג'רוסלם פוסט.
משקה פלאים? מרכיב סודי? ללא האנג-אובר? כתבת מגזין "מטרו" ישבה  לשיחה צפופה עם ממציא המשקה המדובר ביותר בישראל, כדי לשים קץ לשמועות אחת ולתמיד

 

כאשר להקת "איגלס אוף דת' מטאל" עלתה לבמה במועדון הברבי בספטמבר האחרון, הדבר הראשון שסולן הלהקה, ג'סי יוז אמר על הבמה היה "לחיים!" תוך כדי שהוא מרים בקבוק של ליקר לימוני עכור ומצדיע לקהל הוא צעק "טובי 60 !". הוא תיאר את המשקה כ"טעים במיוחד" ו"נשכני כמו דלק" יוז שיבח את המשקה ולגם ממנו בשקיקה בין השירים. הוא מעולם לא שמע על המשקה, עד לאותו יום, והרגיש כי חרף ההשפעה העוצמתית שלו הוא אינו מותיר האנג-אובר לאחר מכן.. כך אומרים, לכל הפחות. להקת הרוק האמריקאית גילתה את ליקר העשבים הלימוני והחדש שכבש את חיי הלילה בסערה, שהשמועה עליו התפשטה מפה לאוזן בלבד."לא הייתי באותו לילה" מספר הילל טובי, שהמציא את המשקה טובי 60 עם אחיו ינאי בשנת 2012. "אבל חברים שלי שהיו בהופעה התקשרו לספר לי שאיגלס אוף דת' מטאל לא הפסיקו לשבח את טובי 60. הלהקה הזמינה בתום ההופעה ארגזים לאפטר פארטי וכדי לקחת עימם הביתה לארה"ב "

זה מה שטובי מכנה אחד מ"הניסים הקטנים של טובי". כך למשל, כאשר ביום העצמאות ברים שדיווחו שטובי 60 אזל, ואנשים עמדו בתור מחוץ לחנויות וחיכו לקבל ארגזים, הם נאלצו לעשות משלוחי חירום. מקרה נוסף, כאשר רפי רשף, מגיש ערוץ 10, פתח בקבוק טובי 60 ולגם לגימה ארוכה בשידור חי.
או כאשר טובי60 כבש את הרשתות החברתיות עם מלא תמונות של שתייני טובי 60 בהוקרה פיזית למשקה . "האהובה עלי ", מסביר טובי, "תמונה של בחורה שעושה עמידת ידיים תוך שהיא מחזיקה בקבוק טובי עם הרגל, ומוזגת את המשקה לפה של הבחור לצדה!"ישראלים ותיירים משוגעים על המשקה הזה וקל להבין למה. המשקה עצמו נראה מוזר במבט ראשון – מרכיבי המשקה מופרדים בתוך הבקבוק, נוזל בצבע דבש לימוני צהבהב שצף למעלה, ומשקעים עסיסיים של לימון ועשבים השוקעים לקרקעית הבקבוק. אבל ברגע שמנערים היטב, מוזגים עם קוביות קרח, והרי לכם משקה יחיד במינו.

"זה מזכיר לימונצ'לו", אומר אחד. "לא", אומר השני, "כמו ערק, עם ג'ין, ו…אולי תה?", בעוד שהשלישי מתעקש שהטעם "כמו נוזל לניקוי כלים… עם נוזל מילוי למצתים… ועוד… משהו אחר?"
אבל כולם, פה אחד, רוצים סיבוב נוסף של המשקה. בחורה אחת מתארת את זה כ"יותר מדי", בזמן שמוזגים לה כוס נוספת. על הבקבוק כתוב: "אזהרה! אחרי הכוס הראשונה של טובי 60, תמיד תרצה עוד"

אבל אם נניח בצד את האזהרות, כשזה מגיע לטובי 60 – מה שרואים זה מה שמקבלים: פרי הדר, דגנים, מים, סוכר, תבלינים, תמציות צמחים ותמציות ורדים, בתוספת 40% אלכוהול. המשקה עומד לחלוטין בתקנות ומאושר על ידי משרד הבריאות הישראלי, וזאת ההמשכיות שאיתה הוגש לרשויות בארה"ב כאשר החל השיווק בה. כל אצווה של משקה הטובי 60 נעשית בקפידה, תוך שימוש במרכיבים אורגניים, וזו הסיבה, על פי הלל טובי, לשיעור נמוך של האנגר-אובר. הגילוי הזה עשוי להפתיע חלק ניכר משתייני הטובי, המתארים תחושת ריחוף יותר מאשר שיכרות בשתיית המשקה, ומפתחים תיאוריות קונספירציה על מרכיבים סודיים אקזוטיים במשקה.

מה שהפך את טובי60 לתופעה ייחודית סוחפת נעוץ בפופולאריות שהמשקה צבר אצל אנשים, באופן אורגני, בלי פרסום של ממש. לא תראו פרסומות לטובי60, או קמפיינים אגרסיביים לקידום מכירות. ההפך הוא הנכון! קשה להיתקל במידע על המותג.

במהלך השנים לא ניתן היה למצוא כל מידע ציבורי אודותיו. מקורות בתקשורת אשר ביקשו לראיין את יצרני המשקה זכו להתעלמות. גם כאשר חדשות "וואלה!" ערכו תחקיר ועקבו אחרי שביל פירורי הלחם כדי להגיע למפעל של טובי, גילו, לטענתם, מבנה בלוקים סגור במנעולים. השכנים ידעו לומר להם שיש תחלופה גבוהה בקרב עובדי המפעל, והם רשאים לצאת להפסקת סיגריה בזוגות בלבד.

כשנשאל על התדמית של "מפעל השוקולד של ווילי וואנקה" שנוצרה למפעל, טובי צחק.
"זה בסה"כ היה מפעל! אין פה שום מסתורין. אין לנו חנות או מרכז מבקרים, ולכן, אין צורך בשלט מואר גדול עם לוגו "טובי 60". אנשים יוצאים להפסקות בזוגות, כי הם חברים – בדיוק כמו בכל מקום עבודה אחר. חוץ מזה, שאני תמיד נמצא במקום ומוכן לדבר בכיף. עכשיו ברצינות, תראו אותי, אני נראה כמו מישהו המנסה להסתיר משהו?".

טובי מגיע לראיון כשהוא לבוש בחולצה שחורה עליה מוטבע לוגו "טובי 60", שרשרת זהב גדולה עם הלוגו, ומשקפי שמש גדולים.. בשלב הזה הצטרפה לשיחה רנטה מושקוביץ, מומחית שיווק הדיגיטל של המותג.
"זה נכון. אני עובדת עם טובי מזה מספר חודשים, ומעולם לא ראיתי אותו לובש משהו אחר".

"זה הלבוש שלי בשנתיים האחרונות ", מספר טובי.. פעם אחת, כל חולצות הטובי 60 שלי היו בכביסה, ונאלצתי ללבוש חולצה אפורה. החבר הכי טוב שלי בקושי זיהה אותי".

"יש כל כך הרבה שמועות שרצות", לדבריו "אבל הן רק בגדר של שמועות. אחת האהובות עליי היא הסיפור כיצד המשקה נוצר. המתאר שהממציאים יצאו למדבר, אף אחד לא יודע מה באמת עשו שם, או כמה זמן היו שם, אבל הם חזרו משם עם המתכון לטובי".

עד כמה שהסיפור הזה נשמע נחמד, הוא כל כך רחוק מהמציאות! הילל טובי ואחיו ינאי פיתחו במשך שנה את המשקה במסגרת ניסוי וטעיה, תוך כדי שהם חוקרים לעומק את המרכיבים ושיטות הזיקוק השונות, נפגשים עם מומחים לבישול וזיקוק אלכוהול, ועורכים לחבריהם הקרובים אינספור מבחני טעימה. השניים כיוונו ליצור משקה המיוצר כולו מהמרכיבים הטבעיים ביותר שקיימים, שיחליק בגרון, ויעניק תחושה של "אושר טהור". הם הרגישו בחסרון של משקה כזה בשוק, לכן החליטו ליצור אחד משלהם.

"התחלנו בדירה של ההורים שלי בחיפה", מספר טובי, "פיניתי את הכל מחדרי והרמנו מזקקה קטנה… אחרי זה השתלטנו על חדרו של אחי והמשכנו לגדול ולגדול "

מה שהתחיל כמשקה לצריכה עצמית, התפשט בקרב חבריהם הקרובים, והשמועה אודותיו התפשטה מהר מאד. טובי עזב את עבודתו בתעשיית המוסיקה כדי להקדיש את זמנו לעסקי ה"אושר הטהור".
השם 'טובי', ברור מאליו.

אבל מאיפה "ה60"?
"אחת הידידות שלי שתתה מלא טובי" הילל מסביר, "ואז פתאום היא התחילה לצעוק 'זה טובי 60! זה טובי 60!' ומאחר שלאף אחד לא היה רעיון יותר טוב, השם פשוט נדבק".

הבקבוק הראשון נוצר בשנת 2012 והמשקה החל להימכר באופן מסחרי ב2013. מאז, מעריצי המשקה עורכים מסיבות טובי בלבד, אירועי ט"ו בשבט וט"ו באב בנושא טובי 60, ממציאים קוקטיילים וברדים על בסיס טובי ואפילו "טובי- תה " עם קצת דבש וקינמון".

לשמחתם של מקומיים ותיירים, טובי 60 יצא מגבולות ישראל וניתן למצוא אותו על המדפים ברחבי העולם. המשקה נמכר בברים ובחנויות בניו יורק וטקסס, וניתן לרכישה ברשת בכל מקום בארה"ב. המשקה נמכר גם בהונגריה, ובקרוב מאוד ניתן יהיה ליהנות ממנו גם בגרמניה ונורבגיה.

איך זה מרגיש להיות שגריר של ישראל באמצעות האלכוהול?
"זה מחמם את הלב", עונה טובי בהתרגשות על הפידבקים החיוביים שהמשקה מקבל ברחבי העולם "אבל זו גם אחריות גדולה, להיות טובים במה שאנחנו עושים"
"אני רק רוצה להביא אושר לאנשים", הוא מוסיף, "ולהפוך את החיים והחוויות שלהם לטובות יותר. אני אדם מאוד חיובי, תמיד מחייך. אני חושב שאני אפילו מחייך מתוך שינה".

לכתבה באנגלית